petak, 11. siječnja 2013.

Renault Captur

 

Renault showed up to the 2011 Geneva Motor Show with the cool Captur — a concept car with a very futuristic design language first seen on the DeZir Concept. Nothing much was said about this concept’s production, much like every other concept, but today Renault announced that the production version Captur will be unveiled in March at the 2013 Geneva Motor Show. The production version takes both the spirit and the name of the concept and combines them with elements from the new generation Clio hatchback.

The new Captur will be built on the same platform as the new Clio, but it will feature "a high-up driving position, large boot, modular interior and innovative stowage solutions." Under the hood the model will be offered with the same engine line-up as the new Clio, so customers will have to choose between both petrol and diesel engines.

After the Captur, Renault will be unveiling a larger SUV based on the Nissan Quashqai. Updated 01/11/2013: This review has been updated with the official details, images and specs. Hit the jump to read more about the new Renault Captur.



Renault developed their new Captur as direct competition for Nissan Juke. In Europe, the Nissan model is offered with a choice of one diesel and two 1.6-Liter gas-burning units, with power ranging from 110 horsepower to 190 horsepower. Despite its bulky exterior look, the Juke has stolen the hearts of many European customers and the new Captur will have to try very hard if it wants to become a success on the market.

Renault Captur officiell – suv eller MPV?



Mini har sin Countryman, Nissan har sin Juke och snart har Peugeot sin 2008 – segmentet som inhyser små och kompakta crossovers växer i snabb takt och i dag presenteras ytterligare ett tillskott. Renault Captur är den senaste i raden av bilar som vill vara bra på allt. Enligt fransmännen bjuder Captur på det bästa från tre världar. Den har utseendet och förarpositonen som en suv, utrymmet och flexibiliteten som en MPV och smidigheten och köglädjen som i en liten bil. Kombinationen av ett kompakt yttre, högre markfrigång, större hjul och skyddsplast anses tillgodose alla vardagens behov. Precis som fallet är med många av de senare årens små och trendriktiga bilar ska Captur gå att skräddarsy närmast till oändlighet. Karossen kan lackeras i tvåtonsmotiv och på insidan ska man kunna välja mellan olika klädslar, färger och motiv.

Standardutrustningen kommer bland annat att innefatta nyckellöst system, hill assist och parkeringssensorer bak. Med en totallängd på 412 centimeter skulle man kunna tro att Captur är fransk blåkopia på den två centimeter längre Nissan Juke, men så verkar inte vara fallet. De två bygger visserligen på samma plattform men det gör även lilla Clio.

Medan Juke byggs i Japan och Storbritannien kommer Captur att sättas ihop i Valladolid i Spanien. Om motorutbudet till Captur säger Renault inte mer än att det ska finnas bensin- och dieselmotorer med utsläpp från 96 g/km. Vi kan ana att Captur får låna motorer från Clio och instegsmotorn blir i så fall en trecylindrig bensinare med 90 hästkrafter. Minsta dieselmotorn heter dCi 90 och har lika många hästkrafter men släpper i Clio inte ut mer än 83 g/km.

Nema komentara:

Objavi komentar